خودرو های کارکرده و ارزان! جدال ۳ هاچ بک آسیایی محبوب در ایران

چه خودروهای کارکرده‌ ای امکان واردات به ایران خواهند داشت؟

با وجود اظهارات مختلف و پیگیری های مختلف تاکنون تعداد خودرو های وارداتی در دور جدید واردات چندان تعداد چشمگیری نبودند و با وجود تعرفه های نامناسب نتوانستند در بازار خودرو ایران تنظیمگری تاثیر گذاری داشته باشند. تاکنون خودروهای وارداتی صفر کیلومتر با برند های مختلف در سامانه یکپارچه عرضه شدند اما تاکنون خبری از خودروهای کارکرده نیست و هچنان واردات این خودروها اجرایی نشده و در حد اظهارات مقامات وزارت صمت بوده است. طبق گفته ها این خودرو ها در مراحل اول در حدود قیمت 10 هزاردلار خواهند بود اما از جزئیات و تعرفه ها جزئیات و اطلاعاتی تاکنون ارائه نشده است.

اما با 10 هزار دلار چه خودروهای کارکرده ای میتوان خرید؟

در ادامه سه خودروی پیشنهادی که هاچ بک هایی ارزان قیمت و با کیفیت هستند را با هم بررسی خواهیم کرد.

1.کیا ریو هاچ بک 2022

Kia Rio 2022

هاچ بک شهری کوچک (سگمنت B) است که از سال 1999 روی خط تولید کیا رفته تا جایگزین پراید شود. این خودرو که در بازار های مختلف با نام کیا پراید و کیا K2 نیز شناخته می شود، 4 نسل مختلف را تجربه کرده است.

نسل اول ریو در ایران توسط سایپا مونتاژ شد و نسل سوم آن نیز توسط اطلس خودرو به ایران وارد شد.

مزایا و معایب کیا ریو 2022

+ برند معتبر

+ امکانات رفاهی

– ایمنی متوسط

– قیمت در بازار داخلی

مشخصات فنی کیا ریو هاچ بک 2022

کیا ریو 2022 از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با سوخت رسانی MPi بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 121 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و 151 نیوتن متر گشتاور در 4850 دور در دقیقه را دارد. وظیفه انتقال این توان تولیدی به چرخ های جلو را یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT بر عهده دارد. کیا ریو 2023 با این قوای محرکه می تواند شتاب 0 تا 100 را طی 12.5 ثانیه طی کرده و به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت برسد.

کیا ریو 2022 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.

کیا ریو 2022 با وزن 1231 کیلوگرم، مصرف سوختی برابر با 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی دارد که عددی اقتصادی و مناسب است.

ایمنی و امکانات رفاهی کیا ریو

نسل چهارم کیا ریو با شرکت در تست های تصادف موسسه یورو انکپ در سال 2017 موفق به کسب تنها 3 ستاره ایمنی از این موسسه شد تا در زمینه ایمنی در حوادث رانندگی خودرویی متوسط ارزیابی شود. همچنین این خودرو به 6 ایربگ (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) و سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کنترل کشش TCS مجهز است.

کیا ریو 2022 در فول ترین نسخه خود به آپشن هایی از جمله شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی، سانروف، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و سنسور TPMS مجهز شده است که برای یک هاچ بک شهری در این سگمنت قابل قبول به نظر می رسد.

طراحی ظاهری ریو هاچ بک 2022

کیا ریو 2022 در نگاه اول طراحی چندان چشم نوازی ندارد که دلیل آن جلوپنجره بسیار باریک و نامتناسب این خودرو است. طراحان کیا در نمای جلوی ریو نسل چهارم از دو چراغ کشیده استفاده کرده اند که توسط یک جلوپنجره بسیار باریک به یکدیگر متصل اند. اما بر خلاف جلو پنجره، ورودی هوای سپر کاملا بزرگ طراحی شده و اوضاع را کمی بهبود داده است.

نمای کناری ریو 2022 شاهد حضور رینگ های 17 اینچی در داخل گلگیر ها است. همچنین کیا با افزودن خطوطی در طراحی درب ها، تا حدودی این نما را از سادگی خارج کرده است.

نمای عقب کیا ریو 2022 هاچ بک اما کاملا ساده است و کیا از چراغ هایی دو تکه برای محصول خود استفاده کرده است. یک دیفیوزر ساده مشکی رنگ و فاقد خروجی اگزوز نیز در پایین سپر قرار دارد.

کابین و فضای داخلی کیا ریو 2022

کابین کیا ریو 2022 طراحی خوبی دارد و کیا در نمای مقابل راننده از یک فرمان 3 شاخه مزین به لوگوی جدید کیا استفاده کرده که کلید های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل روی آن قرار گرفته اند. صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ است و یک صفحه نمایش کوچک در وسط آن برای نمایش اطلاعات مربوط به کامپیوتر سفری وجود دارد. در بالای داشبورد یک مانیتور قرار گرفته و پایین تر از آن پنل تهویه مطبوع دیده می شود. کنسول میانی خودرو نیز شاهد قرارگیری دسته دنده و ترمز پارک دستی این خودرو است.

کیا ریو ۲۰۲۲ در ایران

نسخه کارکرده فول و نیمه فول 1.6 لیتری کیا ریو 2022 در بازار های حاشیه خلیج فارس میتوان قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار آمریکا یافت و بنابراین می تواند بدون مشکل به بازار ایران وارد شود. با توجه به محبوبیت ریو در ایران و تشنه بودن بازار، درصورت قیمت گذاری مناسب این خودرو فروش مناسبی را تجربه خواهد کرد. هرچند ممکن است طراحی این نسل از ریو به مذاق بعضی از مخاطبان خوشایند نباشد!

رقیب دیرینه این خودرو در ایران نیز هیوندای i20 خواهد بود.

۲.تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۲۲

تویوتا یاریس 2022- واردات خودرو های کارکرده

نسل جدید تویوتا یاریس توانست عنوان خودرو سال 2021 اروپا را دریافت کند. این هاچ بک ژاپنی موفق شد با کنار زدن رقبای مهمی همچون فیات 500، کوپرا فورمنتور، فولکس واگن ID.3، اشکودا اکتاویا، لندروور دیفندر و سیتروئن C4 به این مقام دست یابد.

یاریس جدید پیش از هر چیز به دلیل ظاهر متمایز، کیفیت ساخت بالا، هندلینگ قابل قبول، پرفورمنس چشم گیر و تجهیزات رفاهی و ایمنی خوبی که دارد، مورد توجه قرار گرفت. فرانک جانسن، دبیر مراسم انتخاب خودرو سال، در این خصوص گفته است: «مهم‌ترین ویژگی یاریس جدید که مورد تحسین هیئت داوران قرار گرفت، فناوری هیبرید کارآمد و پیشرفته این خودرو بود. برنده امسال رقابت، به خوبی توانست شایستگی‌های خودش را در مقابل 6 فینالیست دیگر، به رخ بکشاند.»

مشخصات فنی تویوتا یاریس هاچ بک ۲۰۲۲

بر اساس نوع بازار خودرو تویوتا یاریس ۲۰۲۲ از دو نوع موتور ۱ و ۱.۵ لیتر ۳ سیلندر بنزینی در کنار یک مدل هیبریدی ۱.۵ لیتری بهره می‌برد. مدل هیبریدی نسل جدید تویوتا یاریس از سیستم هیبریدی خود شارژ شونده تویوتا برخوردار است که به صورت مستقیم از مدل‌های ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری هیبریدی کرولا، کمری و راوفور برای این خودرو قرض گرفته شده است. این سیستم هیبریدی دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر چرخه اتکینسون است که در کنار آن یک موتور الکتریکی با قدرت ۸۰ اسب بخار با باطری‌های بزرگ‌تر و سبک‌تر نیز وجود دارد.

البته امیدوارم نسخه های وارداتی کارکرده از سلامت مناسب برخوردار بوده و کارکرده بالایی نداشته باشند همچنین خدمات مناسبی برای این خودرو ها در ایران ارائه شود.

امکانات رفاهی و آپشن ها

تویوتا یاریس ۲۰۲۲ همچنین به امکاناتی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، آخرین نسخه پکیج ایمنی تویوتا، صندلی‌های خم شونده و یک نمایشگر جدید برای سیستم اطلاعات‌سرگرمی مجهز شده است. قیمت پایه تویوتا یاریس ۲۰۲۲ با پیشرانه ۱ لیتری بنزینی ۱۲ هزار و ۷۵۰ دلار بوده و برای تریم نهایی هیبرید Z همراه با سیستم چهار چرخ متحرک E-Four چیزی در حدود ۲۲ هزار و ۷۹۰ دلار خواهد بود.

۳.هیوندای i20 مدل 2022

اکثر کسانی که نسل قبلی i20 را رانده باشد با نشستن پشت فرمان نسل جدید آن سورپرایز خواهد شد زیرا از نظر هندلینگ و فرمان پذیری رقیبی کامل برای فورد فیستاست. بازخورد کاملی از چرخ های جلو به دستان راننده نمی‌رسد اما واکنش بخش جلوی خودرو در همان جهتی است که می‌خواهید یعنی مستقیم و مثبت. این موضوع با اندکی تکان در بدنه همراه شده که خیلی هم نکته مهمی نیست.

گیربکس ۶ سرعته دستی نیز نرم بوده و بنابراین لحظات لذت بخشی را می‌توان با آن در جاده‌ها تجربه کرد. اگر بخواهید چنین کاری را انجام دهید بهتر است حالت اسپورت را انتخاب کنید که کمی بر پاسخ پدال گاز می‌افزاید؛ اما همانند اکثر سیستم‌های این‌چنینی، نیاز چندانی به استفاده مداوم از حالت اسپورت خودرو نیافتیم.

زیر کاپوت تمامی تریم های i20 جدید پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو و تکنولوژی هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی قرار گرفته است. این سیستم انرژی از دست رفته در زمان ترمز گرفتن را جذب کرده و در زمان شتاب گیری در دسترس پیشرانه قرار می‌دهد تا راندمان خودرو بهبود یابد.

قدرت کلی این پیشرانه که ۹۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتون متری آن نسبتاً کم به نظر می‌رسد اما در عمل بسیار خوب نشان می‌دهد. پیشرانه تا دور ۳۵۰۰ بسیار نرم عمل می‌کند و به مدد وجود تکنولوژی هیبریدی ملایم می‌توان گشتاور خوبی را در دورهای پایین تجربه کرد. همین امر باعث می‌شود چابکی خودرو در محیط‌های شهری بالا باشد.

در حالت درجا اصلاً متوجه کار کردن پیشرانه نخواهید شد زیرا هیچ خبری از لرزش در کابین نیست و حتی وقتی پیشرانه را دوباره روشن کنید نیز همین امر مشهود خواهد بود. در زمان حرکت در بزرگراه‌ها نیز صدای چندانی از پیشرانه به گوش نمی‌رسد و تنها صدای باد و لاستیک است که کمی به گوش می‌رسد. صرف‌نظر از قیمت یا ابعاد این خودرو، i20 جدید دارای یکی از نرم‌ترین سیستم‌های هیبریدی ملایمی است که ما تست کرده‌ایم.

اما در مقابل کنترل خوب تکان های بدنه سواری سفت تری وجود دارد که اکثر رقبای هیوندای آن را نشان می‌دهند اما i20 عملکرد خوبی دارد. ما حدس می‌زدیم رینگ‌های ۱۶ اینچی نسخه تست شده یکی از دلایل سفتی اندک سواری خودرو باشند و به همین خاطر توصیه می‌شود در انتخاب رینگ‌های ۱۷ اینچی دقت به عمل آید.

نسخه های مختلف هیوندای i20

اینکه کدام نسخه کارکرده از مدل های i20 به ایران خواهید رسید همچنان مشخص نیست اما در ادامه به معرفی انواع تیپ های آن خواهیم پرداخت.

نسخه پایه SE کانکت از تجهیزات معقولی سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به صفحه مرکزی ۸ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل، حسگرهای پارک و دوربین دنده‌عقب و آینه‌های جانبی برقی و گرم شونده اشاره کرد.

یک پله بالاتر نسخه پریمیوم قرار می‌گیرد که از جمله تجهیزات آن می‌توان به چراغ‌های جلو و عقب LED، آینه‌های تاشونده، برف‌پاک‌کن‌های خودکار، صندلی‌های جلو و فرمان گرم شونده و رینگ‌های ۱۷ اینچی اشاره کرد.

نسخه پرچم‌دار و فول تیپ اولتیمیت است که برخی تجهیزات این خودرو عبارت‌اند از سقف با رنگ متضاد، ورود و استارت بدون کلید، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند، هشدار نقاط کور و سیستم صوتی مرغوب Bose.

کیفیت ساخت کابین مناسب بوده و فضای کافی نیز برای ۴ فرد قدبلند وجود دارد. محفظه بار ۳۵۲ لیتری نیز باعث می‌شود i20 جزو خودروهای بهتر در این کلاس باشد.

هیوندای i20 مدل 2022 کارکرده

نسل جدید هیوندای i20 با وجود واردات نسخه کارکرده ی آن

یک رقیب جدی برای کیا ریو، تویوتا یاریس و فورد فیستا است و پیش از این هرگز چنین چیزی را ندیده بودیم. کابین خودرو جزو نقاط ناامید کننده i20 است اما شاسی درگیر کننده، قوای محرکه نرم و کم‌مصرف و تکنولوژی روز باعث شده‌اند محصول هیوندای را ستایش کنیم. فضای بار و کابین i20 جدید نیز خوب بوده و بنابراین اگر به دنبال یک هاچ بک کارکرده مناسب هستید قطعاً باید i20 را در لیست خود جای دهید.

مشخصات فنی هیونداi20

تیپ SE کانکت ۱.۰ T-GDi 100PS 48v Hybrid

پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی

قدرت/گشتاور: ۹۹ اسب بخار/۱۷۲ نیوتون متر

گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو

حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۵.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

جمع بندی

هر سه خودرو از کیفیت مطلوب و مناسبی برای استفاده های درون شهری بهره می برند اما قیمت گذاری، خدمات پس از فروش، وضعیت خودروی کارکرده ی وارداتی و نوع عرضه این خودرو ها هرکدام علتیست که در موفقیت یا شکست این خودرو ها در بازار ایران تاثیر زیادی خواهد داشت.

نوع عرضه خودرو های کارکرده و تداوم واردات و تثبیت نرخ ارز همچنین تغییر نکردن یک شبه‌ی قوانین در اینده تعیین کننده خواهد بود قطعا وجود برند های معتبر در برنامه خودرو های وارداتی خوشحال کننده خواهد بود اما تصمیمات دولت و شرکت ها موثر بر موفقیت هستند، کما اینکه در گذشته نیز خودرو های ژاپنی نظیر سوبارو با عرضه غلط و عدم توانایی نمایندگی در زمینه‌ی فروش و قیمت گذاری، شکست بدی را در بازار خودرو تجربه کردند.

اطلاعات بیشتر

رنو آرکانا در ایران تولید خواهد شد!

این مقاله مفید بود؟

لطفاً با ستاره دادن و نظراتتان ما را خوشحال کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه دربارهٔ «خودرو های کارکرده و ارزان! جدال ۳ هاچ بک آسیایی محبوب در ایران»

در خبرنامه ما مشترک شوید

و با آخرین به روزرسانی های مقالات در جریان باشید.
هر دو هفته یکبار به رایانامه شما

پیمایش به بالا